Oleh: Dr. Mashitah Ibrahim
Doa disifatkan dalam
salah sebuah hadis sebagai senjata orang Islam dan pada ketika yang lain
diibaratkan sebagai otak dari ibadat. Orang yang berpuasa seharusnya
membanyakkan berdoa kepada Allah. Doa memberi pengharapan dan menambah
keyakinan seorang hamba terhadap penciptanya. Doa juga menyedarkan manusia
betapa kerdil dan lemah manusia terhadap perancangan Allah.
Walau apa pun yang
dirancang manusia ditangan Allah jua kuasa penentunya. Usaha manusia tidak akan
dapat mengatasi qadak dan qadar Allah.
Orang yang berpuasa
digalakkan untuk banyak berdoa hinggakan disebut dalam satu hadis bahawa mereka
termasuk dalam 3 golongan manusia yang tidak akan
ditolak doanya. Sabda
Rasulullah yang bermaksud 3 orang yang tidak akan ditolak doanya ialah
pemerintah yang adil, orang yang berpuasa hingga dia berbuka dan
orang yang teraniaya.
Dapatlah kita fahami di sini latihan jiwa hasil daripada puasa akan menyebabkan
manusia hampir kepada Allah dan lantaran ia dekat
kepada Allah doanya
mudah diperkenankan.
Manusia yang banyak
berdoa kepada Allah bukan saja akan akur pada ketentuan Allah tetapi
berkeyakinan bahawa Allah memakbulkan permintaannya bahkan apa yang telah
ditentukan Allah adalah yang terbaik untuk dirinya.
Dalam ayat 186 Surah
Al-Baqarah yang bermaksud: ''Apabila hambaKu bertanya tentang Aku katakan
(wahai Muhammad) bahwa Aku dekat dan Aku menyampaikan doa orang yang meminta
kepada Ku.''
Allah menjanjikan bahawa
setiap yang meminta pasti akan dimakbulkan permintaannya. Ini bermakna Dia akan
mengotakan janji-Nya. Apa yang dihajati oleh orang
yang berdoa tadi akan
ditunaikan tetapi menurut cara Allah dan perancangan-Nya bukan perancangan
manusia. Kadang-kadang perancangan Allah sama dengan
perancangan orang yang
meminta kadang-kadang ia berbeza. Apa pun yang pasti doanya termakbul dan Allah
memberi pilihan yang terbaik untuk manusia itu.
Ibadat puasa bukan saja
menggandakan pahala untuk orang yang taat melakukannya tetapi ia menambah
kekuatan spirituil melalui sifat ikhlas. Amalan puasa
adalah antara manusia
dengan Allah. Jika kita makan atau minum dengan diam-diam mungkin tiada siapa
yang melihat cuma Allah saja yang tahu.
Dengan ini puasa menanam
sifat jujur dalam diri sendiri dan kepada Allah. Apabila kita membiasakan diri
dengan ikhlas, kita
bertambah yakin dengan
segala tindak-tanduk kita. Kerana pentingnya sifat ikhlas ini Allah s.w.t.
sendiri yang akan membatas pahala orang yang berpuasa.
Ketahanan badan yang
diperoleh melalui latihan berlapar dalam puasa juga menghasilkan ketahanan
mental dan rohani. Melalui puasa dapatlah kita fahami
bahawa seseorang menjadi
kuat dan boleh bekerja bukanlah kerana makan saja tetapi kerana keyakinan dan
iman kepada Allah akan menjadi nadi
penggerak kepadanya. Ini
terbukti dalam sejarah peperangan Badar yang berlaku dalam bulan Ramadan ketika
pertama kali orang Islam diwajibkan berpuasa. Kekuatan seorang sahabat boleh
bertambah menjadi kepada tenaga kekuatan dua puluh orang hanya kerana keimanan
yang jitu pada Allah. Walaupun mereka sedang berpuasa musuh yang kenyang
akhirnya tewas ditangan orang Islam yang lapar dan sedikit jumlahnya.
Kesan kerohanian ini
sebolehnya dikekalkan dalam diri orang Islam. Dengan itu mereka dianjurkan
meneruskan puasa sunat enam hari dalam bulan Syawal supaya
kekuatan rohani ini
berkesinambungan. Bahkan untuk menjamin kesan kerohanian ini lebih dirasai dan
berterusan, dari sebelum Ramadan orang Islam sudah mula berjinak-jinak dan
berlatih melalui puasa Rejab dan Syaaban.
Puasa Ramadan berbeza
dengan puasa dalam bulan lain. Ia penuh keberkatan, kedatangannya dialu-alukan
dan pemergiannya ditangisi. Jika manusia tahu apa yang
terkandung daripada
keberkatannya mereka akan memohon supaya Ramadan itu sepanjang tahun. Sayang
sedikit bagi kebanyakan kita penekanan persediaan Ramadan ialah seolah-olah
Ramadan terpaksa dilalui untuk meraikan raya. Persiapan untuk raya melebihi
daripada persiapan untuk puasa., Seharusnya kita bersiap untuk puasa bersedia
meningkatkan kekuatan dalaman.
Bulan Ramadan sangat
istimewa. Berkat dan rahmatnya membuat kebanyakan orang terpanggil untuk
membuat kebajikan dan menambah ibadat. Orang yang jarang membuat amalan sunat
pun akan sanggup sama-sama berjemaah, tadarus dan bertarawih. Paling tidak pun
mereka terpanggil ke masjid untuk menikmati
juadah berbuka dan
''moreh'' selepas tarawih yang disedekahkan oleh orang ramai.
Faktor pembangunan
kekuatan manusia sebenarnya adalah terletak pada tiga perkara utama iaitu akal,
rohani dan jasmani. Semua kekuatan ini dapat dibina melalui puasa. Akal menjadi
kuat dengan pembacaan al-Quran. Rohani dan jiwa pula kental dengan zikir dan
istighfar. Fizikal badan pula mendapat ketahanan melalui puasa.
Ibadat puasa
sesungguhnya berbeza dengan ibadat yang lain. Kesannya tidak terlibat secara
zahir. Ia lebih merupakan amalan dalaman yang tersirat dalam diri
seseorang. Ia berupaya
memberi kekuatan dalaman untuk pembangunan insan.
0 komentar:
Posting Komentar